torsdag 20 september 2012

Flipped classroom - ger elever förförståelse och djupare kunskap

Flipped classroom är fenomen som myntades i USA 2007 av pedagogerna Jonathan Bergmann och Aaron Sams. I sina klasser hade Bergmann och Sams många elever som ibland missade lektionerna av olika anledningar och istället för att behöva lägga en massa lektionstid på att förklara för dessa elever det de redan hade gått igenom på lektionen innan så började de att spela in sina lektioner (max 15 minuters film) och lägga upp dessa filmer online. Eleverna kunde nu, vilken tid på dygnet som helst, titta på de olika genomgångarna i sin dator, iPad eller iPod och kom sedan till lektionerna väl förberedda och med stor förförståelse. Lektionstillfällena kunde istället användas till att direkt gå på problemlösning eller laborationer och få tid över till djupare lärande. Filmerna kunde eleverna kolla på igen och igen.

En effekt av Flipped Classroom är således att det som tidigare gjordes i klassrummet, dvs. genomgången, görs hemma och det som tidigare gjordes hemma som läxa, dvs. problemlösande baserat på lärarens genomgång (utan lärarens hjälp), görs nu i klassrummet tillsammans med läraren.

Från http://www.knewton.com/flipped-classroom/

De viktigaste vinsterna med Flipped Classroom är hur väl det verkar fungera för elever i behov av stöd i sitt lärande på något sätt. Som logoped tänker jag i synnerhet på elever med någon form av språksvårigheter. Förförståelse är något som dessa elever (egentligen alla elever) är väldigt behjälpta av i sitt lärande. Många av eleverna har svårt med nya begrepp, med språkliga instruktioner samt med språkligt minne så att de kan lagra den information de hört. Att skriva anteckningar under en genomgång kan för vissa vara helt meningslöst då de ibland har väldigt svårt att lyssna och anteckna samtidigt och sedan inte kan tolka dessa anteckningar. Filmerna som läraren spelar in av sina genomgångar kan ge dessa elever den förförståelse de behöver få att kunna nå en djupare förståelse. De kan även få hur många repetitioner som helst, vilket många elever behöver. I klassrummet kommer sedan läraren att har mer tid på lektionerna till att hjälpa eleverna i behov av stöd.

Flipped Classroom är givetvis bra även för elever som har möjlighet att nå längre i sitt lärande och som behöver utmanas. Enligt Bergmann och Sams så verkar Flipped Classroom för riktig individualisering av undervisningen och allas behov kan nu tillgodoses. Bedömningen av elevernas kunskaper blir också mer formativ och görs kontinuerligt då läraren har en mer handledande roll.

Titta gärna på filmen nedan om hur läraren Daniel Barker på Norra Real i Stockholm ser på Flipped Classroom. Han menar att man frigör sig själv som resurs i klassrummet med hjälp av the Flipped Classroom.





För er som är intresserade av att läsa boken Flip your Classroom av Bergmann & Sams så hittar ni boken för 137 kr på Adlibris.

3 kommentarer:

  1. Och så finns Facebook-gruppen Flipa klassrummet http://www.facebook.com/groups/flippa/
    Välkommen dit!
    // @braneback

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är Facebook-gruppen tillagd bland mina Facebook-länkar i bloggen. Tack för tipset :) Jag har även begärt tillträde dit själv.

      Radera
  2. Mycket intressant! Tack

    SvaraRadera